Note on the
National Dalit and Adivasi Students' Parliament
to be held on 9th December, 2013, Jantar Mantar, New Delhi
~
Abhay Xaxa, Prachi R Beula and Babita Negi
In the words of Babasaheb Bhimrao Ambedkar, education is milk of the lioness which will empower everyone who drinks it. History stands witness to the fact that education has been used as a weapon of oppression by the Brahmanical forces to enslave the Dalits and Adivasi communities by denying them fundamental human rights and thereby pushed them to the margins of socio-economic development.

ऐ दोस्त !
सिमटे से हुए शिक्षा के इस दायरे के
अंदर-बाहर
हाशिये पर धकेल दी गईं तुम्हारी चाहतें, ज़रूरतें
कौन कौन से फ़र्ज़ी कलंकों का
जाने कब से - जैसे
जुर्माना अदा कर रही हैं!
तुम्हारी इज़ज़त
तुम्हारे अधिकारों का फ़लसफ़ा
जाने कितने वेदों की साजिशी इबारतों तले
जाने कब से कसमसा रहा है
जिस शिक्षा ने
फैलना था तुम्हारे जीवन में
पहुंचना था ज़हन की कोशिकाओं में
शादाब इक मंज़र लिए
जिन संसाधनों पर
कुदरती-मौलिक तुम्हारे हक़ो-हुक़ूक़ के साथ
लिखी जानी थी
तुम्हारे भी
मनुष्य होने की इबारत
सब कुछ तो जैसे, आज भी
ख़तरनाक़ तौर पर, वीरान है
प्राकृतिक तो छोड़ो......
तुम्हारे कानूनी अधिकारों को उन्होंने
रियायतों के रंग में रंग दिया है
छात्रवृतियों में सेंध लगा रखी है
बहुतेरे छात्रवास कागज़ों में ज़िंदा हैं
और जो हैं भी दरअसल
उनमें और कब्रिस्तान के सन्नाटों में
क्या फर्क है बता दोस्त !!
कल का एक अदद भविष्य
हमारे आज के ज़हन की पोटली में
क्या रखा है, देख रहा है
टटोल रहा है
देख रहा है हमारी ओर
और क्या हम
आने वाली अपनी पुश्तों के
पैरों में
देखना चाहते हैं
यथा-स्थिति वाला वही सफ़र
मजबूरियों के अन्धकार में ढला
ऊबड़ खाबड़ ?
उनके पैर
छालों भरे तलवों के साथ ??
ऐ दोस्त, जो सूरते-हाल ये है
क्यूँ न अपने ज़हन का आज
मंज़र बदल दें
एक कदम आगे बढ़ें
इक साथ हम - और कह दें
हाँ ! शिक्षा, संसाधनों और सभी
सवैधानिक हक़ों समेत
इस मुल्क की हिस्सेदारी में
मेरे हिस्से का मुल्क
अब मेरा है
और अपना हक़ हम ले के रहेंगे !
कि ज़िन्दगी कोई सस्ती शै नहीं होती !!
ऐ मेरे युवा दलित-आदिवासी दोस्त
तुम्हें भी क्या यही लगता है ??
~ Gurinder Azad.
From Ekalavya to Balmukund Bharti, Anil Kumar Meena and just now, Madari Venkatesh, history is full of discrimination towards Dalit and Adivasi students. On the other hand Dalit and Adivasi communities have used education as an instrument to assert their dignity and rights. The two communities have understood the importance of education for their path to development. Perhaps, therefore, the Dalit and Adivasi communities have a strong desire for education. The testimony of this fact can be seen in the increasing number of SC/ST students' enrolment in primary education, increasing literacy level among the two communities and their presence in higher education. The will power for education among SC/ST students has always emerged as a challenge to casteist mentality which considers SC/ST students as a threat to the Brahmanical supremacy.
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