आम आदमी पार्टी का क्षणिक चमत्कार और अंबेडकरवाद को मिलती धीमी बढ़त

 

Sanjay Jothe

अभी भारत की राजनीति में जितने प्रयोग हो रहे हैं वे सब एक बड़े विस्तार में बहुत सारी संभवनाओं को खोल रहे हैं। कांग्रेस और बीजेपी की राजनीति से मोहभंग हो रहा है और नए मोह निर्मित हो रहे हैं। सबसे महत्वपूर्ण है AAP की सफलता जो एक शिक्षित और शहरी मध्यम वर्ग को अचानक सम्मोहित करके उभरी है। AAP असल में एक ऐसे शून्य को भरना चाहती है जिसकी निर्मिती के पूरे समाजशास्त्र और राजनीति से उसको खुद ही कोई गंभीर सरोकार नहीं है.

fight corruption

भ्रष्टाचार और स्वराज आदि इतने कामन और वेग से मुद्दे हैं कि इनको लेकर खडा हो जाना और वादे या दावे करना सबको पसंद आएगा. लेकिन असल मुद्दा ये है कि भ्रष्टाचार या स्वराज कि हीनता का वृहद् समाजशात्र और राजनीति क्या है? और इन्हें कैसे एड्रेस किया जाए. AAP के पास दूर दूर तक इसको लेकर कोई प्रपोजल नहीं है.

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Are Muslims of Uttar Pradesh Bonded Laborers of Samajwadi Party?

 

Mohammad Asif & Mohd. Amir Khan

Election fever is gripping the most populous state of the country, Uttar Pradesh, and every party - be it BSP, SP-Congress alliance and newcomers like Owaisi's AIMIM are wooing Muslims with their sop-operas. But the curious case to examine is of the Samajwadi Party which came to power for the fourth time in the state assembly elections of 2012, riding on the popular Muslim-Yadav combination. This combination was also the main factor in the past in making the Samajwadi party a major player in the politics of the state, which most political scholars say is the key to the centre. And as we have already seen in 2014 Lok Sabha elections, it was UP which gave keys of power to BJP to run the country (BJP won 71 seats out of 80 in UP).

akhlaq

For more than two decades, Samajwadi Party is considered to be the party of Muslims and they made a very crucial contribution in bringing the party to power for four times in UP. But many incidents which happened in the current SP regime are forcing Muslims to rethink on who to vote for in the assembly elections of 2017. Some of these incidents are very severe, and we will analyse them one by one.

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रोमांच, मनोरंजन और ब्राह्मणवादी प्रतीक

 

Sanjay Jothe

रहस्य रोमांच के बहाने मनोरंजन की तलाश करते समाजों या लोगों पर कभी गौर कीजिये गजब के परिणाम हाथ लगेंगे। रहस्य और चमत्कार तो खैर अतिरंजित बाते हैं, सामान्य मनोरंजन के चुनाव की प्रवृत्ति भी पूरे समाज के मनोविज्ञान को नंगा करने के लिए काफी है।

naagin tv

किस तरह के टीवी सीरियल्स और फ़िल्में मकबूल हो रही हैं, उससे आप जान सकते हैं कि पूरा समाज किस दिशा में जा रहा है।

टीवी सीरियल्स और फिल्मों के बीच हालाँकि एक स्पष्ट और जाहिर सा जेंडर का भेद होता है। अधिकांश फ़िल्में पुरुष वर्ग के लिए और टीवी सीरियल्स स्त्री वर्ग के लिए होते हैं। हालांकि ये सामान्यीकरण पूरी तरह ठीक नहीं है फिर भी कुछ दूर तक ठीक है।

इन दोनों में रहस्य या थ्रिल की बात आती है तो देखिये कि कहानी किस दिशा में रची जाती है? भारत में बड़े और भव्य सीरियल जो कल्पनाशीलता से भरे फिक्शन परोस रहे हैं वे मिथकों में घुसे जा रहे हैं। अब संतोषी माँ भी मैदान सम्भाल चुकी हैं जिनका किसी पुराने हिन्दू शास्त्र में कोई उल्लेख नहीं, ये साईं बाबा की तरह अवैदिक और आधुनिक एंट्री है। लेकिन आधुनिक होने के बावजूद इनके चमत्कार सनातन श्रेणी और स्तर के ही हैं, मजा ये भी है कि कालक्रम में मिथक फिक्शन जितना पीछे जाता है उतना चमत्कारी होता जाता है।

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Padmavati's Kin: A Conflict without Contradictions

 

Pushpendra Johar

Cinema, sexuality and conflict seem closely linked given the kind of commodification the former enables for the latter two. Though, what is almost never discussed is the over-determining factor that guides all these three - caste. As events have unravelled in the past few days with news of a regressive1 and celebrated bollywood filmmaker getting roughed up at the hands of the members of a retrograde caste-based organisation, there has been some conversation around the mythical queen of Chittor, Rani Padmavati's  (aka Padmini) story, and the facts of falsity therein. The arguments by social media users, researchers, and media persons - all reacting from their caste locations - inform us that Padmavati has graduated from myth to legend to history - the process of actualization of the idea of Padmavati.

padmavati comic

Why is someone making a film on a mythological character and why a caste based group is contesting the sexuality of such a figure? Both these questions need to be explored in the context of the two stakeholders in focus.

It's a fight for 'honour', the Rajput Karni Sena and its supporters have been saying2. But before we go ahead it is important to distinguish between honour and caste-pride. Both of these are being used interchangeably in such contexts where communities invoke their pasts and use them to impose their caste supremacy on the marginalised castes. The upholders of Padmavati's on-screen chastity are actually upholding their own patriarchal positions and caste-pride.

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Brahmin Feminism sans Brahmin Patriarch

 

Kanika S

It has almost become common sense that feminism has been shaped exclusively by a class of women that came from Brahmin-Savarna castes in India, to the extent that even trashy Brahminical platforms like The Quint have also had to recently float articles admitting the same when it was no longer possible to be seen as "progressive" without acknowledging this. Anyhow the proposition was easily verifiable by the social locations of the authors who wrote books after books on gender justice, the professors that taught gender studies, the journalists that wrote articles in media on related subjects, the activists that gained stardom fighting on behalf of victims of gendered violence from various backgrounds etc. Caste was an unspeakable ghost that sat neatly with the Bahujans, spoken of only while discussing constitutional reservations and electoral politics.

syam feminism

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Reception Histories of Bahujan Narrative Identity: The Many Forms of Non-Brahmanism

 

Saket Moon

saket moon

Introduction

The trope of the unity of the Non-upper caste, Non-Brahman as the vanguard of the socio-political revolution has one that has, at least since Phule, been an important part of the Maharashtrian discourse. So much so that on the eve of the formation of Maharashtra as a state of independent India, the then future chief minister Y.B. Chavan announced that the formation of Maharashtra would mean the rule of the Bahujan Samaj, the oppressed non-Brahmin majority. The rhetoric paid rich dividends as Chavan became the first chief minister of Maharashtra in 1960. Ironically, the movement for the creation of the state was led by an almost complete Brahman leadership1. However, this was not the first time that this trope appeared. If we are to trace the history of the Bahujan, as an identity, a trope and an idiom, we can start at Phule's conception of the non-Aryan masses. However, it has been argued by Dorothy Figueira, that this was an Anti-Myth to the Aryan Shared Myth propagated by the upper castes. This shall be looked into in greater detail further on in this paper. The case study of this paper shall be conducted upon the many interpretations of this idiom in the texts of the socio-political and literary spheres of Maharashtra, from Phule up to theorists of the present.

The theoretical basis of this paper shall be based upon interpreting the bahujan narrative identity as a social text, trying to trace the reception histories of the identity as well as attempting a socio-rhetorical analysis of these histories. The paper shall also attempt to understand the relation between these receptions and their contexts, and how receptions influenced further interpretations. At the same time the changes in the narrative that occur with its reinterpretations shall be looked at.

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भारतीय साहित्य, सिनेमा और खेल की सामाजिक नैतिकता का प्रश्न

 

Sanjay Jothe 

कला और सृजन के आयामों में एक जैसा भाईचारा होना चाहिए जो कि भारत में नहीं है। ऐसा क्यों है? ऐसा होना नहीं चाहिए, लेकिन है। इनके बीच इस तरह मेलजोल और एकता क्यों नहीं है? एकता एक नैतिक प्रश्न है अगर आपकी नैतिकता विखण्डन और विभाजन के चारे से बनी है तो सृजनात्मक आयामों में भी एकता नहीं बन पाएगी।

इतिहास में देखें समाज के सबसे शक्तिशाली आयाम - राजनीति के प्रति भी हमारी जनता में एक उपेक्षा फैलाई गई थी जो अभी भी बनी हुई है- "कोउ नृप होय हमे का हानि", ये वक्तव्य सभ्यता और एकता वाले समाज में असंभव है हाँ विभाजन वाले और असभ्य समाज में ये न केवल संभव है बल्कि यही उसके सार्वजनिक और सामाजिक जीवन का एकमात्र नियम भी है। कोई भी राजा हो हमें क्या मतलब - इसका अर्थ है कि आपके राजा और राजगुरु, राजसत्ता आपके हितैषी नहीं हैं और आपको उनसे कोई लगाव नहीं है। मतलब कि देश, इतिहास, भूगोल सहित धर्म और समाज की धारणा ही यातो अभी यहां जन्म नही ले पायी है या मिटा दी गयी है

syam flipcart

(an aesthetic distance by Syam Cartoonist) 

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The Republic at a crossroads

 

Deepak Kumar 

deepak kumar 1.0On 26th January 1950, India became a sovereign, socialist, secular and democratic republic. On that day, the Constitution of India was enacted, adopted and given to the Indian people i.e., "we the people of India". The birth of the Republic on the twenty sixth of January 1950 was a moment of equal, if not greater, importance than the independence of India from the British Raj. The Constitution ushered in many firsts: for the first time, untouchability became illegal, for the first time, all Indians could exercise the right to vote.

The Constitution makes special provision for the upliftment of the deprived sections of the society like SC/STs, women, children and minorities. The Constitution empowers every citizen to contest elections and gives the right to vote irrespective of anything, which makes every individual directly or indirectly a part of the democratic process. No matter which sovereign power ruled India, the question of a dignified life for women and untouchables never echoed in the chambers of power. It was a historical and proud movement for every citizen when Indian adopted its own Constitution. When everyone was celebrating this moment, Dr. B.R. Ambedkar the chairman of drafting committee warned the nation about how long this constitution will survive, in the Constituent Assembly:

"On the 26th of January 1950, we are going to enter into a life of contradictions. In politics we will have equality and in social and economic life we will have inequality. In Politics we will be recognizing the principle of one man one vote and one vote one value. In our social and economic life, we shall, by reason of our social and economic structure, continue to deny the principle of one man one value. How long shall we continue to live this life of contradictions? How long shall we continue to deny equality in our social and economic life? If we continue to deny it for long, we will do so only by putting our political democracy in peril. We must remove this contradiction at the earliest possible moment or else those who suffer from inequality will blow up the structure of political democracy which this Assembly has so laboriously built up"i.

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Brahminical Conversations on Dalit Politics

 

Koonal Duggal and Kavita Bhanot

kunal dkavita 2A poster was recently shared widely on social media advertising a panel discussion at the 2017 Delhi Book Fair, titled 'Contemporary Dalit Politics'.

The event was a discussion around Badri Narayan Tiwari's new book Fractured Tales: Invisibles in Indian Democracy, which makes a case for the ways in which 'dominant', numerically larger dalit castes and the dalit movement, have failed to share resources and support the upliftment of more marginalized dalits. The three advertised speakers were the writer and academic Badri Narayan Tiwari, along with Shehla Rashid from AISA and Janhawi Ojha from ABVP.

~

The first poster released by OUP

oup poster1

Inevitably, there was comment and criticism on social media on the prospective discussion on dalit politics which did not include any dalit speakers. An online campaign began and letters were written to the CEO of Oxford University Press (OUP). Presumably in response to the criticism, two days before the event, a new poster was released with an addition to the panel: Milind Awad, assistant professor at JNU, and a 'well known dalit activist.'

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सत्य, सत्याग्रह, शूद्र, दलित और भारतीय नैतिकता

 

संजय जोठे (Sanjay Jothe)

सामाजिक राजनीतिक आन्दोलनों में एक लंबे समय से "आत्मपीड़क सत्याग्रह" प्रचलन में बने हुए हैं. ऐसे भूख हड़ताल, उपोषण, आमरण अनशन जैसे तरीकों से समाज के एक बड़े वर्ग को झकझोरने में सफलता भी मिलती आई है. ये तकनीकें और "टूल" सफल भी रहे हैं और उनकी सफलताओं से जन्मी असफलताओं को हमने खूब भोगा भी है. पूना पैक्ट की प्रष्ठभूमि में किया गया आमरण अनशन, या भारत की आजादी की रात फैले दुनिया के सबसे बड़े धार्मिक दंगे को शांत करने के लिए किया गया अनशन हो या पूर्वी पश्चिमी पाकिस्तान की तरफ बलात भेजे जा रहे अल्पसंख्यकों की चिंता से उभरा अनशन की धमकी हो, गांधी जी ने अनेकों अवसरों पर अनशन और उपोषण को एक नैतिक उपाय या उपकरण की तरह इस्तेमाल किया है और उनके सदपरिणामों और दुष्परिणामों ने मिलकर ही उस समाज की रचना की है जिसमे बैठकर हम इन पंक्तियों को लिख या पढ़ रहे हैं.

fast unto refast

निश्चित ही साधन शुद्धि की बात करने वाले गांधीजी का आग्रह जिसे वे "सत्याग्रह" कहते रहे थे, एक शक्तिशाली रचना थी जिसमे समाज की "प्रचलित नैतिकता" को सम्मोहित करने और झकझोर देने की बड़ी ताकत थी. एक "अधनंगे हिन्दू संत" की छवि गढ़ने में उन्होंने जो सचेतन निवेश किया था जिसकी सफलता ने उन्हें एक ख़ास उंचाई तक पहुँचाया था, उस उंचाई पर साधन की शुद्धता की बहस में साध्य की शुद्धता की बहस को एकदम से विमर्ष से गायब कर देने में सफल हो सके थे. हालाँकि अंबेडकर जैसे लोगों ने साध्य की शुद्धता पर साधन, साध्य और शुद्धता जैसे शब्दों की महिमा को अस्वीकार करते हुए बड़े तार्किक प्रहार किये थे लेकिन उन प्रहारों का असर उतना नहीं हुआ जितना होना चाहिए था. ये असर हो भी नहीं सकता था, और ये विवशता आज भी जस की तस बनी हुई है. या कहें कि ये विवशता अब कहीं अधिक बढ़ गयी है, आज धर्मप्रेम, राष्ट्रप्रेम, राष्ट्रभक्ति और राष्ट्रवाद की परिभाषाएं जिस अर्थ में बदली हैं और 'गांधी के रामराज्य' पर 'रामराज्यवादियों का गांधी' जिस तरह हावी हो चुका है उस हालत में अब साधन या साध्य शुद्धि की बहस में अब गांधी खुद भी आ जाएँ तो वे भी निराश होकर लौट जायेंगे.

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Why am I celebrating Diwali and Dusshera?

 

Vikas Bagde

vikas bagdeTihar is one of the most dazzling festivals of the Nepali people. Tihar is also known as Deepawali in the Terai region and falls during the month of October-November. This festival is celebrated for five days, beginning from the 13th day of the waning moon in October-November.

In this festival, people worship Goddess Laxmi, known as the Goddess of wealth. All the houses of the city and villages are cleaned and decorated with lit oil lamps. During the night time, the cities and villages look like shining diamonds. Many people call Tihar as "Panchak Yama" which means the five days of the lord of the underworld. These five days are considered as very important which reflect respect not only for the human and god but also animals and birds like crows, dogs and cows who share a strong relationship with local people. During this festival many people decorate the exteriors of their houses by making Rangoli of different colors and flower petals of saipati or marigold spread on it, thus making the homes attractive and beautiful during the night time after oil lamps are lit on them.

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ब्राम्हणी पितृसत्ता आणि सोशल मीडिया

 

Bhagyesha Kurane

bhagyeshaसोशल मीडिया हा आपल्या जीवनाचा सध्या एक अविभाज्य घटक झालेला आहे. सोशल मीडियाचा वापर करावा की करू नये अथवा कशाप्रकारे करावा याबद्दल समाजामध्ये अनेक तर्कवितर्क व्यक्त केले जातात. काही व्यक्तींना वाटतं सोशल मीडिया हे टाइमपास करण्याचं एक साधन आहे. उगाच त्यावर वेळ खर्ची करू नये. अनेक मुलींच्या पालकांना असं वाटतं की सोशल मीडियाद्वारा समाजकंटक मुलींना त्रास देऊ शकतात. यामुळे मुलींनीच या माध्यमांपासून दूर राहावं. या गोष्टींचा विचार करता असं लक्षात येत की सोशल मीडियाच्या माध्यमातून आपण अनेक व्यक्तिंशी एकाचवेळी जोडले जावू शकतो. भलेही आपला त्यांच्याशी प्रत्यक्ष संबंध असो अगर नसो. आपण आपल्या विचारांची देवाणघेवाण करू शकतो. प्रस्थापित माध्यमांना एक पर्याय उभा करता येईल का हा विचार करत मी देखील सोशल मीडिया जॉईन केलं. फ़ेसबुक, व्हॉट्सअॅप यांसारख्या माध्यमातून लोकांशी संबंध ठेवू लागले. गेली सहा वर्षे मी फ़ेसबुकवर आहे. पर्यायी माध्यम असा सोशल मीडियाचा विचार करत असतानाच ही माध्यमे मुलींच्या बाबतीत कितपत सुरक्षित आहेत याबद्दल मला थोडी विस्ताराने चर्चा करावीशी वाटते. अर्थात नुकत्याच घडलेल्या अमर खाडे प्रकरणाचा यास संबंध आहे.

प्रथम आपण एक गोष्ट लक्षात घ्यायला हवी की आपल्या ब्राह्मणी पितृसत्ताक समाजामध्ये मुलींनी मोबाईल कसा वापरावा, कितपत वापरावा याचे काही नियम ठरलेले आहेत. अनेकवेळा काही अडचण येऊ नये म्हणून मुलींना मोबाईल वापरण्यास देण्यात येतो. पण मुलीच्या मोबाईलच्या वापरावर कठोर निर्बंध घातले जातात. कारण आपला स्त्री-जात्याधारीत समाज मुलीला कुटुंबाची 'इज्जत' मानतो. त्यामुळे तिचा मोबाईलद्वारा अन्य व्यक्तिंशी संबंध येऊन ती कोणाशी भावनिक दृष्टीने जोडली गेली व जर तिने स्व:मर्जीने विवाह करण्याचा निर्णय घेतला तर कुटुंबाची 'अब्रू' जाईल असे पालकांना वाटते. यामुळे मुलीचे हे संपर्काचे साधन मर्यादित राहावे यासाठी पालक प्रयत्न करतात. यातूनच मग मुलींचे मोबाईल तपासले जातात. त्यांचे कॉल रेकॉर्ड तपासले जातात. या सगळ्या परिस्थितीमध्ये अनेक मुलींसाठी सोशल मीडियाचा सहजरित्या वापर करणं हीच एक मोठी गोष्ट असते. समाजाचे पारंपरिक निर्बंध झुगारुन ती समाजमाध्यमातून व्यक्त होण्याचा प्रयत्न करते परंतू आपला ब्राह्मणी पितृधारी समाज तिच्याकडे एक व्यक्ती म्हणून न बघता मनोरंजनाचे आयते उपलब्ध झालेले साधन असंच पाहत असतो. यामुळे मुलींना ऑनलाइन जगात अनेकवेळा लैंगिक शोषणास सामोरं जावं लागतं.

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